PROGRAM AMALAN LESTARI KITAR SEMULA
TARIKH : setiap bulan sepanjang tahun.
- untuk mendedahkan semua warga sekolah pengetahuan tentang kepentingan pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar.
- meningkatkan tahap kesedaran warga sekolah dalam amalan lestari hidup.
PERJALANAN PROGRAM
- Memberikan taklimat ringkas berkaitan dengan kitar semula kepada semua
murid semasa gerak gempur pagi. - Memberi penerangan maklumat tentang pencemaran alam sekitar dan risalah-risalah
tentang kepentingan kitar semula di setiap kelas. - Membuka peluang pertandingan antara kelas yang berjaya mengumpul bahanbahan
kitar semula terbanyak dan berkesan. - Memberi pengiktirafan kepada kelas yang menyumbang dan terlibat secara
aktif dalam melaksanakan program kitar semula ini - Menjalankan aktiviti pungutan dan pengumpulan bahan kitar semula pada
hari penamat program ini
Program alam sekitar
- menyediakan tong sampah kitar semula.
- memungut bahan buangan seperti kertas, botol, tin dan kaca.
- setiap kumpulan dibekalkan bekas untuk meletakkan bahan buangan mengikut kategori.
Pameran Alam Sekitar
- mempamerkan bahan-bahan yang mengandungi isu-isu alam sekitar kepada semua.
- memberi masa untuk setiap kumpulan berfikir dan memahami isu-isu alam sekitar.
- mereka seterusnya membuat hasil kerja yang menarik untuk dijadikan bahan pameran sebagai menghargai hasil kerja mereka.
Gotong-royong
- setiap kumpulan diminta membersihkan kawasan sekeliling dengan berlandaskan menjaga alam sekitar.
- mengenal pasti bahan-bahan yang boleh dikitar semula dan mengumpulnya mengikut kategori.
- markah akan diambil berdasarkan bilangan bahan yang berjaya dikumpul.
HASIL YANG TELAH DICAPAI
- setiap individu dapat mengenal bahan yang boleh dikitar semula dan bahan terbuang yang lain.
- dapat memberikan komitmen yang baik bersama ahli kumpulan.
- dapat berkomunikasi bersama ahli kumpulan yang lain dalam menjalankan aktiviti.
- memdapat pengetahuan mengenai alam sekitar.
- memupuk sikap prihatin terhadap alam sekitar.
- lebih peka akan persekitaran sekeliling.
LAMPIRAN
No comments:
Post a Comment